متن سخنرانی صدیق اسماعیلی در کنفرانس لیبر استارت، استانبول-ترکیه، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۱

 

 

رفقای من در رابطه با تاریخچه مبارزات جنبش کارگری در ایران، اعتراضات و اعتصابات کارگری صحبت کردند و وضعیت اسف ‌بار کارگران ایران را توضیح دادند. در ادامه صحبت های آنها، می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که اعتصابات کارگری و مبارزات کارگری نیازمند های مختلف دارند که یکی از مهمترین آنها کمک‌های مالی است؛ به ویژه کمک مالی به کارگران اعتصابی یا کارگران زندانی. اما منظور ما از کمک‌های مالی چیست؟

 

من می‌خواهم به استقلال مالی طبقه کارگر اشاره و بر آن تاکید  کنم. تشکلات کارگری از لحاظ مالی باید بطور قطع به نیروی خود و حق عضویت اعضای خود متکی باشند و کمک های مالی را در صورت نیاز فقط ازسوی کارگران و هم طبقه ای ها‌شان در  کشورهای مختلف جهان که به  نشانه همبستگی طبقاتی کارگری صورت می گیرد، بپذیرند. این مهمترین نکته‌ ای است که باید با دقت به آن توجه کرد.

دریافت کمک‌های مالی از هم‌ طبقه‌ای هامان در سراسر دنیا با دریافت کمک مالی و یا تدارکاتی از تشکلاتی که بودجه‌ آنها توسط دولت ها و یا نهادهای سرمایه داری تامین میشود و به کارگران پاسخگو نیستند، کاملا متفاوت است.

 

با توجه به اصل ضرورت حفظ استقلال طبقاتی کارگران و تشکلات کارگری و با توجه به شرایط حساس جنبش کارگری ایران، دریافت هرگونه کمک مالی و یا تدارکاتی مستقیم و غیر مستقیم از تشکلات و نهادهایی که در ایران و یا خارج از ایران توسط دولت های مختلف سرمایه داری حمایت میشوند، از زاویه جنبش مستقل طبقاتی کارگران در ایران، کاملا محکوم است.

 

تشکل‌های مستقل کارگری و فعالین کارگری در ایران به نهادهای ضد کارگری از جمله "سولیداریتی سنتر"  که ٩٠ درصد بودجه آن توسط دولت آمريكا و "بنياد اوقاف ملی براى دمكراسى" - كه زير چتر كنگره آمريكا  است - تامين ميشود، نه گفته اند و از همکاری و مراوده با آن خودداری کرده اند.

نه تنها کارگران ایران بلکه فعالین اتحادیه ای و کارگری در آمریکا، برخی شوراها و فدراسيون هاى كارگرى شهرى و ايالتى در آمريكا، عليه سوليداريتى سنتر و فعالیت های آن بارها اعتراض کرده و خواهان قطع دریافت هر گونه كمك مالى و همكاری با دولت آمريكا شده اند. با توجه به اطلاعات فوق و نيز عدم تلاش آشكار و رسمى فدراسيون كار آمريكا (اى اف ال)- كه سوليداريتى سنتر بخش بين المللى آن را تشكيل مي دهد- براى توقف رسمى، عملى و علنى دريافت حمايت هاى مالى اين مركز از دولت آمريكا، و با توجه به اختصاص بودجه ویژه برای پیشبرد طرح "دموکراسی برای ایران" از طرف دولت آمریکا، ما  هر گونه دخالت "مرکز آمریکایی برای همبستگی بين المللى کارگری" (سوليداريتى سنتر) در امور مربوط به جنبش كارگرى ايران را به ضرر منافع آنى و آتى جنبش کارگری و استقلال طبقاتى كارگران می‌دانیم. از نظر ما تلاش‌های این نهادهای ضد کارگری صرفا در جهت تقویت سیاست های رسمی دولت آمریکا وسرمايه دارى جهانى در تحولات جاری در ایران است. من از نمایندگان سولیداریتی سنتر که در این کنفرانس حضور دارند، دعوت کردم تا در کارگاه آموزشی ما شرکت کنند و پاسخگو باشند. اما انها در این کارگاه شرکت نکردند. و دلیلش کاملا واضح است؛ چون حرفی برای گفتن ندارند. آنها تلاش می‌کنند تا با نفوذ در درون جنبش کارگری، مبارزات رادیکال کارگران را به انحراف بکشانند و با استفاده از امکانات مالی ویژه ای که دارند، فعالین کارگری و تشکلات مستقل کارگری را به خودشان جذب کنند.

 

واقعیت این است که سولیداریتی سنتر به موازات حملات ناتو و آمریکا و کشورهای غربی به دست آوردهای مبارزات حق طلبانه مردم در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، در منحرف کردن مبارزات رادیکال جنبش طبقه کارگر نقش دارد.

 

با توجه به وضعیت سیاسی موجود در ایران و بحران سیاسی – اقتصادی رژیم اسلامی، قدرت‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا آلترناتیو مورد نظر خود را ایجاد کنند و همگی اینها حساسیت بیشتر ما را می‌طلبد. در چنین شرایطی همبستگی طبقاتی جنبش جهانی طبقه کارگر و افشای ماهیت نهادهای ضد کارگری وابسته به سرمایه‌داری، کاملا ضروری است. بنابراین، فعالیت های ما به خبررسانی و نیز ارتباط و همكارى با فعالين كارگرى و اتحاديه ها و سازمان های  مستقل و واقعى كارگرى و مترقی در كشورهاى مختلف جهان، بر مبناى منفعت جهانى طبقه كارگر، متمرکز خواهد بود.

 

 

 

تکثیر از اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایرانت